Classdojo

Website?
www.classdojo.com

Wat?
beloningssysteem om (moeilijke) leerlingen te motiveren

Hoe?
- blog.classdojo.com/index.php/getting-started
www.ict-vijver.blogspot.be/2012/09/classdojo-ipod-ipad-iphone-app.html



Aandachtspunten
- interface is Engelstalig maar kan aangepast worden naar het Nederlands
- aanpassingen dienen wel klas per klas doorgegeven te worden
- soms inlogproblemen met Internet Explorer

Video



Welke waarderingen gebruik ik?
Positief:

Negatief:

2 opmerkingen:

  1. Geert, ga je dan rond met de iphone of ander apple-device, of doe je het via de webbased android-versie? Ik vind me daar nog geen weg in.
    mvg,
    Erik @devlies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Erik, fijn dat je de allereerste bent die hier een opmerking achterlaat op dit spiksplinternieuwe blogje.
      Ik gebruik Classdojo voornamelijk in mijn 'drukkere' groepen. In de klassen die over een digitaal bord beschikken zet ik de classdojo (de monsterkes noemen mijn leerlingen het) dadelijk op in het begin van de les aan en geef ik 'live' waarderingen tijdens de lesgang. Ik probeer vooral positieve commentaren te leveren en alleen als het echt nodig is krijgen de leerlingen een minpunt. In de andere klassen waar geen digitaal bord is zet ik één pc op. Ik tracht wel te zorgen dat dit een pc is met een goed geluidssignaal want wanneer je een waardering geeft is hier dadelijk een geluidje aan verbonden.
      Ik merk dat de 'monsterkes' vooral werken in mijn lagere klassen. In de hogere klassen is het soms nog een zoekwerk, maar ook daar heeft het zeker positieve aspecten. Het belangrijkste is dat je leerlingen positief probeert te betrekken bij de lessen. En zo krijg je onmiddellijk meer interactie.
      Het is trouwens verrassend om te merken dat leerlingen soms een totaal ander beeld voor je krijgen. Zo kan een drukkere leerling iemand zijn die eigenlijk heel actief is in de klas en kan een rustigere leerling dan weer net iemand zijn die vaak niet bij de les betrokken is. Na verloop van tijd ontdek je bij heel wat leerlingen patronen die vaak terugkomen.
      P.S. 1) Heel af en toe gebruik ik de iPhone of iPad-versie maar dat is meer als verrassingsaspect voor de leerlingen. Meestal vind ik het iets te omslachtig om de twee devices samen te combineren.
      P.S. 2) Bedankt voor de feedback op mijn Educaplay-oefeningen! Ik denk wel dat ik hier nu ook de voornaamste knepen van beet heb.
      P.S. 3) Ik heb jouw website'tje graag opgenomen op de 'Zin in meer?'-pagina van deze weblog. Maar klopt het dat ik (nog) maar zes webtools tel?

      Verwijderen